یکشنبه، دی ۱۳، ۱۳۸۳

فرد گرائي

در اين كه وبلاگ جاي عقائد شخصي آدم است بحثي نيست ، ولي خدا كند كه اين تك محوري به ديكتاتور بودن و نظرات يك جانبه و تلقين آن به جمع بر نگردد . امروزه توجيح نمودن اعمال هر شخصي از جمله اعمال و حرفهاي خود كار آساني است و به سادگي ميتوانيم خودمان را با هر وسيله ائي توجيح كنيم اما ....


زماني ميرسد كه نوشته هاي شخصي و تفكرات و ايده هاي ما در دهكده جهاني براي خود جائي پيدا ميكند كه دسترسي آدميان به آن به سهولت انجام ميگيرد و به نوعي براي ديگران به مثابه حرف آخر در ميآيد .

اين مسئله ميتواند بر اساس شانس خدا دادي به يك نفر صورت گرفته باشد و بر عكس از ته مايه هاي دانائي و سواد در فردي صورت پذيرفته باشد . كه باتوجه به آن جامعه خواننده وبلاگها و سايتهاي خبري كه سواد و توانائي نوشتن در اينترنت را ندارند با مشكل مواجه ميسازد .

اين دقيقا مثل آن ميماند كه در ايران صدا وسيما به مثابه عقل كل و خط دهنده براي پنجاه درصد از مردمي تبديل شده است كه نه تنها داراي سواد درست و حسابي نيستند بلكه با پديده خبري و اطلاع رساني نيز كوچكترين الفتي و البته تخصصي ندارند .

منظورم اينست كه عدهائي فقط خواننده و بيننده هستند بدون اينكه مسائل رو تحليل كنند .
اين كه شما ميفرمائيد مثلا بوش احمق است و يا راي دهندگان به ان و يا رضا زاده كم ذهن است و حرفهاي بسياري از اين دست براي عده ائي كه قوه تحليل ندارند خطرناك است ، چرا كه آن عده چيزي از شما نميدانند و مثل همه آدمهائي كه به شما بدون دليل لينك ميدهند و اسم وبلاگتان را در صفحه شان اضافه ميكنند ، حرفهاي شما رو برايش سنديت قائل ميگردند .

به عنوان مثال اگر از شخصي مثل بهنود كه براي آرا و عقيده اش احترام قائلم ، بپرسيم كه چرا از بين اين همه وبلاگ نويس حرفه ائي به شما و فتوبلاگ شما لينك داده است ، شايد هيچ دليلي نداشته باشد جز اينكه بگويند : چون شما وبلاگم را سر و سامان ميدهيد !

وگرنه كه ساده ترين تحليلها نميتواند دليلي بر اين قضيه نشان دهد .
آقاي درخشان عزيز بارها گفته ام و دوباره تكرار ميكنم كه شما با نوشتن چگونه وبلاگ بسازيم به اين شهرت رسيده ايد كه البته جاي تحسين دارد و اين حقير از شما به سهم خود سپاسگزارم ، ولي اينكه چشم بسته و بدون تحليل حرفهاي خالي از بار فرهنگي و سياسي و اجتماعي را بپذيريم قدري دور از عقل و منطق ميباشد .

اين حقير بارها شما را به عنوان پدر وبلاگ نويسي خوانده ام اگر چه خود ميدانيد قبل از شما نيز اين پديده مهم عصر حاضر نويسنده داشته است ، ولي چون حضرتعالي در رشد و نمو آن كمك نموديد به شما اينگونه اسم داده ام و اينگونه لينك . والبته نيازي هم به لينك شما و خيلي از افرادي كه در صفحه ام ( در اين وبلاگ به تمامي انديشه ها از چپ و راست و ميانه رو و افراطي و ... لينك داده شده است ) به آنها لينك داده شده است ندارم .

لياقت آدمها را ميتوان از ميزان آگاهي و سواد و مدارج علمي و تحصيلي و خاك خوردن گذر عمرشان سنجيد .

هیچ نظری موجود نیست: