جمعه، آبان ۲۲، ۱۳۸۳


تسليم



خدايا براي اين ايمانم را به تو از دست ميدهم كه ديگر براي من به گوري بي صدا تبديل شده ائي كه من ارزويش را دارم .

اين جمله ائي از بازيگر فيلم تسليم ساخته كارگردان هلندي ميباشد كه هفته پيش به قتل رسيد.

قسمت اول فيلم با باز كردن سجاده نماز و خواندن ركعت اول آن توسط بازيگر آغاز شده و در همين حال دوربين بر پيكر نيمه عريان وي به حركت در مي آيد و سپس درد دل و شكايت از زندگي خشك و بي روح و جريان ازدواجهاي اجباري ودلدادگي وي به شخصي به نام رحمان و چگونگي فشار خانواده در ازدواج وي با شخصي به نام عزيز شروع ميگردد و داستان با گفتگوي او با خدا ادامه ميابد و دوربين لحظاتي بر آيات نوشته شده بر تن عريانش به حركت در مي آيد.


كارگردان مقتول هلندي




داستان با شرحي كه بازيگر از چگونگي تجاوز عموي خودبه او مينمايد دنبال ميگردد و....

اينها قسمتي بود از ديالوگهاي رد و بدل شده فيلم تسليم كه ميتوانيد قسمت اول آن را با قدري صبر و حوصله در اينجا ببينيد .

لازم به ذكر ميباشد كه اين فيلم با همكاري گوك و دوست و نماينده مجلس هلند خانم عيان هيرسي علي ساخته شده و بواسطه آن نماينده مذكور و بازيگر فيلم نيز تهديد به قتل شده اند و همچنين دولت هلند به اعلان رسمي مقابله با بنياد گراهاي اسلام پرداخته و نيز بحثها بر سر چگونگي پذيرش مهاجرين و پناهندگان اغار شده است .

ياد آوري ميگردد كه اولين قتل سياسی مشابه در هلند در سال 2002 به دست بنيادگرايان مسلمان اتفاق افتاد. پيم فورتن ( در لينك داده شده به صفحه مربوطه با عكسي از دو نفر مقتول مواجهه ميشويد كه در آن گفته ا ئي از قول فورتن خطاب به ون گوك با اين مضمون نقش بسته است كه :

اين قابل ياداوري و به خاطر ماندني است كه ، من علاقه مند به دانستن اين موضوع هستم كه بدانم اين قضيه چند بار ديگر اتفاق خواهد افتاد ) سياستمدار راستگراي هلند که به اسلام ستيزی و مخالفت با ورود مهاجران وپناهندگان شهرت داشت به قتل رسيد. اين قتل پس ازدو سال دومين قتل سياسی در هلند بود

هیچ نظری موجود نیست: